Hoe groot is de invloed van de Executieve Functies op de ontwikkeling van je kind?

Soms voelt opvoeden ‘lastiger’ dan je had verwacht.

🧠 Wat nou als je kind niet goed lijkt te leren van eerdere situaties?

🧠 Wat nou als je kind moeite heeft met planning?

🧠 Wat nou als je kind elke keer (een beetje) van slag is bij een overgangsmoment in huis, of op school?

🧠 Wat nou als hij/zij dingen kwijt raakt….of afgeleid is….of lijkt te dromen…?

🧠 Wat nou als je kind te snel reageert op andere kinderen, of als jij als ouder hem/haar zegt wat te doen?

🧠 Wat nou als je kind keer op keer vraagt wat hij/zij moet gaan doen, of in welke volgorde?

🧠 Wat nou als je kind een druk hoofd heeft….en in de stress schiet omdat het niet meer overziet wat eerst te doen?

🧠 Wat nou als je merkt dat je kind snel overprikkeld is….en dit lijkt op te stapelen?

🧠🧠🧠 Wat nou als…..

Dit alles ligt als basis in de werking van ons brein. Waar ons brein ook verantwoordelijk is voor ons dorstgevoel, honger, overleven en emoties, hebben we ook een complex stuk brein die voor al bovenstaande punten verantwoordelijk is.

De kwaliteit van onze ‘Executieve Functies’ in ons brein zorgen ervoor dat we in ons dagelijks leven makkelijk kunnen mee switchen met wat de dag van ons vraagt. Zowel in emotie, als in gedrag.  De executieve functies zijn belangrijk voor de gehele ontwikkeling en functioneren van jouw kind.

Executieve functies bestaan uit: aandacht/focus, werkgeheugen, plannen en organiseren, emotieregulatie, flexibiliteit, inhibitie en gedragsevaluatie. (Wil je meer weten wat dit precies inhoudt, lees dan ook het blog: https://www.rustinouderschap.nl/wat-zijn-de-executieve-functies-en-waarom-jij-deze-als-ouder-wilt-versterken-van-jouw-kind/)

De invloed van de Executieve Functies op de ontwikkeling van je kind is heel groot. Het bepaalt het gedrag van je kind… en de mate in hoeverre jouw kind zelfsturend kan zijn in dat gedrag, en de emotie. En ook in hoeverre je kind makkelijk of moeilijk zijn/haar schoolcarrière doorloopt.

Er wordt vaak gedacht dat intelligentie hetgeen is waardoor je school goed doorloopt. Maar als je goede /normaal intelligentie hebt en zwakke executieve functies, dan zie je juist dat het veel moeite heeft om school goed te doorlopen. Kinderen met wat lager IQ en goede executieve functies, gaat het vaak nog wel goed af.

De executieve functies bepalen dus in hoeverre jouw kind makkelijk of moeilijk zijn/haar schoolcarrière doorloopt.

Wat het lastig maakt, is dat je als ouder niet zo goed weet wat je moet doen. Moet je het nu stimuleren en trainen? Of kun je veel beter inzetten op bepaalde situaties in het leven van je kind ontlasten.

Bijvoorbeeld:  als je kind 12 jaar is en naar de middelbare school gaat. Ga je hem/haar trainen dat hij/zij zelf de tas inpakt en brood smeert, en ook nog eens op tijd op de fiets naar school zit. Of….als je kind moeilijkheden in planning en overzicht heeft, neem je dan een taak over om te zorgen dat hij met een rustig brein naar school gaat?

Of wanneer je kind moeite heeft om om te gaan met plotselinge veranderingen zal je kind waarschijnlijk:

👉 Vasthouden aan wat was afgesproken (star blijven)
👉 Tegen je ingaan
👉 Veel ‘waarom’ vragen stellen
👉 Stug zijn
👉 Een grote mond geven

Hierdoor kun je als ouder het idee hebben dat je kind moet leren omgaan met veranderingen. Flexibel zijn….
Flexibiliteit is 1 van de executieve functies…en op het moment dat onze kinderen moeite hebben met veranderingen zijn wij als ouders en leerkrachten geneigd om daarmee aan de slag te gaan.

De ingewikkeldheid met de executieve functies is echter, dat ze in verbinding met elkaar staan. En dat je precies wilt weten met welke functie jouw kind moeite heeft zodat je de juist kunt versterken.

Want het zou zomaar kunnen zijn dat jouw kind best flexibel is…..zolang hij het overzicht heeft. En overzicht en planning is 1 van de andere executieve functies……Dus wanneer deze functie van je kind zwakker is, zal het sneller star zijn en tegen je ingaan, omdat hij het overzicht verliest…en niet omdat hij niet flexibel is.

En daarom is het zo belangrijk om te weten om welke vaardigheid het gaat om precies te kijken waar het vandaan komt dat dit nog niet goed lukt.
Dit kan in dit geval dus vanuit flexibiliteit zijn, maar ook dat het emmertje te vol zit met andere dingen. Of het werkgeheugen vol zit, of dat je kind overvraagd wordt…….

Wat bovendien goed is om te weten dat aandacht altijd de eerste executieve functie is om te versterken, als deze wat zwakker is. De executieve functie aandacht is altijd de basis voor andere problemen. Als je de aandacht er niet bij kunt houden, kun je ook geen vaardigheden aanleren.

En dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je kind naar de logopediste gaat voor taalproblemen, maar als er niet gezien wordt dat je kind moeite heeft om zich te focussen en te concentreren, en dus intern (van binnenuit) of extern (afleidingen van buitenaf) wordt afgeleid, dan zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de taal niet goed ontwikkeld (hiermee niet zeggende dat er daarnaast ook geen taalprobleem kan zijn). Dan is aandacht het eerste wat versterkt moet worden om vervolgens andere vaardigheden uit te breiden en te versterken.

In onze cursus leer je per executieve functie precies te herkennen wat jouw kind nog heeft te leren en wat het gaat opleveren, waarna je aan de slag kunt met korte concrete oefeningen die simpel te integreren zijn in het dagelijks leven.

Dit helpt je kind groeien in zijn/haar zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling, waardoor situaties zowel thuis als op school fijner zullen verlopen. Wil je hier meer over weten, lees dan vooral verder hier verder 👉https://www.rustinouderschap.nl/cursus-executieve-functies/